fredag 28 april 2017

Det lilla bageriet på strandpromenaden

Jag var i behov av en lättlyssnad och må-braig bok och såg den här på Storytel och tänkte att Det lilla bageriet på strandpromenaden av Jenny Colgan var precis det som jag behöver just nu. Och det gjorde jag.

Boken handlar om Polly. En tjej mitt i karriären, som bor i Plymouth tillsammans med sin kille Chris. De har ett företag ihop och har det väl bra och så. Jättefin modern lägenhet bor de i och är ofta ute med sina kompisar som även de är framgångsrika. För det är de väl? Eller nä, deras företag har gått i konkurs och de måste sälja deras fina lägenhet och var det bra mellan de egentligen?

Polly letar förtvivlat lägenhet, men hittar ett riktigt kyffe att hyra i en pytteliten fiskeby vid engelska kusten, ovanpå ett gammalt bageri. Det må vara ett kyffe, med läckande tak och knarrande golv, men det är hennes. Hyresvärdinnan är en riktig ragata, och många utav personerna som bor där är lite egensinniga... Den amerikanska biodlaren, mäklaren, veterinären, lunnefågeln... Tur att åtminstone fiskarna är trevliga! För att fördriva tiden börjar Polly ta upp sin hobby, att baka och den doften leder långt.

Jag tycker boken var jättecharmig. Lite smålöjlig kanske emellanåt, men jag mös när jag läste den. Väldigt fint beskrivna miljöer som gjorde att jag, som älskar England, var där på tre sekunder i tanken. För en mysig stund, läs/lyssna på den.
Ska hoppa på nästa bok inom kort, då det här verkar vara en trilogi.

// A //

Inga kommentarer: